Search This Blog

Monday, February 28, 2011

UM-Selasa 08/02/2011 - PUNCAK ALAM : Susur keluar ke Puncak Alam bakal atasi kesesakan

link asal



ARKIB : 08/02/2011

Susur keluar ke Puncak Alam bakal atasi kesesakan

SHAH ALAM 7 Feb. - Para pengguna jalan raya yang ingin ke Puncak Alam kini boleh menarik nafas lega apabila satu susur keluar bernilai RM4 juta menghubungkan terus Lebuh Raya Guthrie ke Jalan Batu Arang bakal dibuka penghujung Februari ini.
Susur keluar sepanjang satu kilometer itu bakal menjadi laluan alternatif bagi mengelak kesesakan di Jalan Bukit Jelutong menuju ke Jalan Batu Arang.
Pengurus Besar Prolintas Expressway Sdn. Bhd, Ir. Yang Sapuan Hasim berkata, susur keluar itu adalah penambahbaikan terhadap lebuh raya berkenaan bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas yang dihadapi pengguna sejak tiga tahun lalu.
Menurut beliau, susur keluar itu bakal menjimatkan masa perjalanan kira-kira 30 minit pada waktu puncak berbanding sebelum ini.
"Dulu jika pengguna ingin mengelak kesesakan di Jalan Bukit Jelutong mereka akan memasuki Plaza Tol Bukit Jelutong dan perlu membuat pusingan di persimpangan Bukit Subang kemudian memasuki Jalan Batu Arang untuk ke Puncak Alam dengan jarak perjalanan dianggarkan enam kilometer.
"Kini setelah susur keluar itu dibuka, pengguna hanya mengambil masa kira-kira tiga minit untuk sampai ke susur keluar Jalan Batu Arang melalui Plaza Tol Bukit Jelutong," katanya baru-baru ini.
Yang Sapuan berharap pembukaan susur keluar itu dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan berkenaan sekali gus menyelesaikan beberapa aduan para pengguna yang pernah disiarkan oleh akhbar-akhbar tempatan.
"Kita berharap pembukaan susur keluar itu dapat memuaskan hati semua pihak terutama mereka yang menggunakan laluan berkenaan setiap hari," katanya.

No comments:

Post a Comment

My Blog List