Search This Blog

Monday, February 28, 2011

UM-Selasa 01.03.2011 - KOTA : Rimas gangguan warga Afrika

link asal




KOTA

Rimas gangguan warga Afrika



SUBAHAN Kamal membantu mengutip sampah semasa bergotong-royong bersama penduduk Apartmen Enggang, Batu Caves, kelmarin.


SELAYANG 28 Feb. - Kehadiran semakin ramai warga Afrika yang menyewa rumah di sini merimaskan penduduk kawasan itu berikutan terdapat di kalangan mereka yang berkelakuan tidak senonoh termasuk mengganggu wanita tempatan.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Templer, Datuk Subahan Kamal berkata, walaupun keadaan masih terkawal tetapi pihaknya berharap pemantauan awal akan dilakukan bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.
Sehubungan itu, beliau meminta pihak berkuasa terutama polis dan Jabatan Imigresen melakukan pemeriksaan khususnya memastikan mereka masuk ke negara ini secara sah.
"Kita tidak mahu berlaku sesuatu yang tidak elok kepada penduduk tempatan berikutan kehadiran ramai warga asing berkenaan di sini," katanya selepas program gotong-royong di pekarangan Apartmen Enggang, Batu Caves dekat sini semalam.
Turut hadir, Ketua Masyarakat Apartmen Enggang, Mustaffah Karim dan Penyelaras Kanan Kemas Parlimen Selayang, Rohayah Yahya.
Sementara itu, Subahan berkata, aktiviti gotong-royong bukan sahaja dapat menjaga kebersihan sesebuah kawasan, malah mengeratkan perpaduan antara kaum serta membolehkan penduduk berkongsi tanggungjawab.
Menurutnya, kempen kesihatan dan kebersihan perlu dilaksanakan oleh penduduk secara berterusan bagi mengelakkan persekitaran yang tidak selesa dan bebas daripada kes denggi.
Dalam pada itu, beliau memberitahu, cadangan beliau supaya bangunan pasar borong lama di Selayang dimajukan sebagai stesen transit aliran ringan (LRT) telah dikemukakan kepada Kementerian Pengangkutan serta Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.
"Pasar borong lama di Selayang boleh dirobohkan kerana sudah ada pasar borong baru dan masalah sosial seperti jenayah yang sering berlaku di kawasan itu yang melibatkan peniaga asing dapat dikurangkan," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

My Blog List