Search This Blog

Monday, February 28, 2011

Trafik jamin kawal Jalan S. Alam-Batu Arang

FORUM

ARKIB : 19/11/2010

Trafik jamin kawal Jalan S. Alam-Batu Arang

MERUJUK kepada perkara "Jalan Shah Alam - Batu Arang Mohon Polis Trafik", Utusan Malaysia, 3 November 2010, muka surat 12.
Untuk pengetahuan Jalan Shah Alam ke Batu Arang (B49) adalah penghubung dari Bandaraya Shah Alam menuju ke Seksyen U9, Seksyen U10 di bawah pentadbiran Majlis Bandaraya Shah Alam serta ke kawasan Sungai Buloh di bawah pentadbiran Majlis Daerah Kuala Selangor.
Sejak pembukaan kawasan perumahan baru yang begitu mendadak terutama di kawasan Seksyen U9 dan Seksyen U10, kepadatan penduduk turut bertambah.
Justeru keadaan lalu lintas menjadi sesak terutama waktu puncak iaitu dari pukul 7 pagi hingga 9 pagi kerana semua penduduk di kawasan sekitar akan menggunakan jalan yang sama untuk berulang-alik ke tempat kerja.
Keadaan jalan raya juga merupakan faktor penyumbang kepada kesesakan lalu lintas di sini.
Permukaan jalan yang berbukit serta tidak rata menyebabkan pengguna memperlahankan kenderaan mereka khususnya m/lori (kenderaan berat) apabila melalui kawasan berkenaan dan dengan ini sudah tentu perjalanan kenderaan akan bertambah sesak.
Bagi mengatasi masalah tersebut dalam jangka masa panjang, pihak berkuasa telah pun mengambil tindakan manakala bagi jangka masa pendek pula, anggota polis trafik telah ditugaskan setiap hari bekerja dari pukul 7 pagi hingga 9 pagi di lampu isyarat persimpangan Jalan Shah Alam/ Batu Arang bagi mengawal kesesakan tersebut.
Bagaimanapun, pada masa-masa tertentu keanggotaan Polis Trafik IPD Shah Alam tidak mencukupi kerana terlibat dengan tugas-tugas lain yang lebih mendesak.
Sayugia dimaklumkan bahawa penugasan di lokasi tersebut adalah diberi keutamaan demi menjaga perkhidmatan terbaik kepada pengguna jalan raya.
Semoga dengan adanya anggota trafik tersebut dapat membantu dalam mengurangkan kesesakan terutama pada waktu puncak.
RUSLAN ABDULLAH DSP Ketua Bahagian Ketenteraman Awam/Ketua Trafik Daerah, Shah Alam

No comments:

Post a Comment

My Blog List