Search This Blog

Monday, March 21, 2011

Sealsa 22.03.2011 - UM - Penduduk bantah pemaju

link 



Penduduk bantah pemaju

Abd. Kahar Ahmad bersama penduduk Taman Sri Aman menunjukkan kawasan yang hendak dibina jalan oleh sebuah syarikat pemaju di Taman SEA, Petaling Jaya baru-baru ini. – UTUSAN/MOHD. ARIF RAMELI


PETALING JAYA 21 Mac – Penduduk Taman Sri Aman, Taman SEA, di sini membantah tindakan sebuah syarikat pemaju yang ingin membina jalan di kawasan didakwa sebagai milik awam, yang menempatkan taman permainan dan dewan orang ramai.
Menurut mereka, hasrat pemaju tersebut juga secara tidak langsung akan menyusahkan kira-kira 1,500 penduduk setempat yang menjadikan taman permainan dan dewan orang ramai di situ sebagai tempat mereka melakukan aktiviti.
Pengerusi Rukun Tetangga Penduduk Taman Sri Aman, Abd. Kahar Ahmad, 53, berkata, pemaju tidak berhak melakukan sebarang pembangunan di situ kerana tanah tersebut merupakan tanah milik awam yang telah diwartakan.
Katanya, walaupun pemaju mengemukakan alasan tindakan membina jalan di kawasan tersebut setelah mendapat perintah mahkamah, namun penduduk melihatnya sebagai tidak berasas sama sekali.
Ujarnya, lebih menyakitkan hati penduduk, tindakan yang ingin dilakukan pihak pemaju itu turut mendapat sokongan kuat daripada Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan tersebut.
“Sepatutnya, mereka ini menyokong dan membantu penduduk, bukannya memberi sokongan untuk membina jalan di kawasan itu.
“Apabila diminta untuk mencantikkan kawasan taman permainan ini, mahupun dewan orang ramai untuk kemudahan semua penduduk, ia tidak diendahkan. Apabila pemaju ingin membina jalan, mereka ini menyokong pula,” katanya.
Katanya lagi, dewan dan taman permainan tersebut telah diusahakan sejak tahun 1995 lagi, tetapi kini tiba-tiba pemaju hendak membina jalan di situ.
Seorang lagi penduduk, Zairi Mohamad, 22, berkata, dia juga membantah sekeras-kerasnya sebarang usaha untuk membina jalan di kawasan tersebut.
Katanya, dewan orang ramai dan taman permainan itu sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan penduduk dan adalah tidak wajar ia hendak digantikan dengan sebatang jalan.
Dia mendakwa, tanah itu hendak diambil untuk dibina jalan bagi kegunaan penduduk kondominium berhampiran yang baru disiapkan.
“Kami berharap Ahli Parlimen dan ADUN kawasan ini membantu kami, bukannya menyokong pihak pemaju. Mereka harus berdiri di belakang rakyat yang telah memberi kepercayaan kepada mereka, bukan menindas rakyat,” tegasnya.

No comments:

Post a Comment

My Blog List