Search This Blog

Monday, February 28, 2011

UM-Selasa 01.03.2011 - PBT pantau taman perumahan

link asal



DALAM NEGERI

PBT pantau taman perumahan



KUALA LUMPUR 28 Feb. - Pihak berkuasa tempatan (PBT) akan memantau kawasan perumahan yang mempunyai pondok keselamatan dan palang besi di pintu masuk supaya polisi keselamatan dipatuhi.
Selain itu, kata, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung(gambar), pemantauan berkenaan perlu dilakukan untuk mengelakkan berlakunya kejadian tidak diingini.
"Apa yang penting, pondok keselamatan yang dilengkapi dengan palang besi itu mestilah dikawal 24 jam.
"Oleh itu, kita akan membuat pemantauan bagi memastikan garis panduan itu dipatuhi," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melawat Celven Loke yang kehilangan isterinya , Ong Ean Lee dan anak perempuannya, Artina Loke Xin Yu yang mati lemas akibat terhidu asap dalam kebakaran dua hari lepas di Taman Mastiara, Kepong.
Turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Othman Abdullah.
Dalam kejadian kira-kira pukul 5.45 pagi Sabtu lepas, pasukan bomba terpaksa mengambil masa untuk memotong pagar besi berkenaan kerana tiada pengawal bertugas ketika itu sebelum dapat masuk ke kawasan kebakaran.
Sementara itu, Chee Heung berkata, kebanyakan kawasan perumahan di ibu negara dan Selangor telah lama menggunakan sistem pondok pengawal yang mempunyai palang besi.
"Mereka laksanakan langkah ini sebelum kriteria keselamatan dikeluarkan oleh kementerian lagi dan oleh itu tidak hairanlah banyak yang tidak mematuhi piawaian.
"Dalam kes ini, saya menasihatkan keluarga mangsa supaya membuat laporan polis," katanya.

No comments:

Post a Comment

My Blog List