Search This Blog

Monday, February 28, 2011

UM-Sakit bukan halangan bergelar pakar ekonomi-

link


Selasa 01.03.2011 - Utusan Malaysia

Sakit bukan halangan bergelar pakar ekonomi




Low Hong Ping


KUALA LUMPUR 28 Feb. - Walaupun menghidap penyakit Spinal Muscular Atrophy (SMA) atau penyakit berkaitan otot sejak lahir, ia tidak menghalang Low Hong Ping untuk meraih keputusan cemerlang dalam Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang diumumkan baru-baru ini.
Anak bongsu daripada dua beradik itu sentiasa cekal dan tidak mudah mengalah dalam memastikan impiannya untuk bergelar pakar ekonomi suatu hari nanti tercapai.
Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) St. John itu berjaya memperoleh 4A dalam peperiksaan berkenaan dan merancang menyambung pengajian Ijazah Sarjana Muda Ekonomi di Universiti Malaya (UM).
"Saya sangat gembira dengan kejayaan ini dan bersyukur kepada Tuhan kerana memberi saya semangat untuk terus maju ke hadapan serta keluarga yang sentiasa berada di samping saya.
"Terima kasih juga saya ucapkan kepada semua guru dan rakan yang sentiasa memberi sokongan serta semangat untuk saya berjaya," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Hong Ping yang berkerusi roda dan memerlukan bantuan ahli keluarga untuk bergerak berkata, tiada halangan untuk berjaya kerana semuanya bergantung pada usaha dan semangat diri.
"Saya memperuntukkan dua jam sehari bagi mengulang kaji pelajaran sejak di tingkatan enam rendah lagi agar maklumat yang diperolehi dapat saya fahami.
"Persediaan awal juga harus dilakukan agar lebih bersedia untuk menghadapi peperiksaan," jelasnya.
Katanya, tumpuan dalam kelas juga harus diberikan sepenuhnya agar semua perkara yang disampaikan guru dapat diterima sepenuhnya.
Tambahnya, dalam mengharungi kehidupan semua pelajar seharusnya membuat perancangan masa depan yang teliti bagi memastikan impian dapat dicapai.

No comments:

Post a Comment

My Blog List